Experimentum
Crucis

CLAUDIO MARINI


(Velletri  -  IT  1947)

vive e lavora a Velletri - IT
lives and works in Velletri - IT



Senza titolo - 1998

painting
tecnica mista su tavola
50x40

Untitled - 1998

painting
mixed technique on wood
50x40






L’artista appartiene alla schiera dei maestri italiani del ‘900, e ha in corso una personale alla Romberg di Latina,confermando l’eccezionale vitalità che distingue dalle origini le sue opere ‘arrabbiate’, di grande impatto polemico. Gestuale e astratto il segno, aggressivi i colori, dal rosso sangue al nero, eterogenei i materiali (olio, vernici sintetiche, grumi di sostanze indefinite, spesso di recupero). Lavori dinamici e materici, che protrudono dai supporti, alla  ricerca del volume, ma niente di pletorico o gratuito, perché l’artista mantiene fermamente la disciplina della composizione, essenziale per comprendere il significato che l’opera vuole trasmettere.
Nel Senza titolo in mostra, infatti, la metafora di un mondo caotico o, forse, della fine del mondo nel buio e nel sangue, è inequivocabile; e per chi conosce Marini, il sottinteso imputato di caos e fine non è naturale, ma umano, anzi, più precisamente, socio-politico. Al visitatore il compito di identificarlo, ovviamente con tutta la libertà, e le differenze, delle idee, convinzioni, sensibilità, personali.

courtesy collezione privata
https://romberg.it
 

︎


Claudio Marini  belongs to the generation of the 20th century masters and is actually being celebrated by Romberg Gallery with a large solo show, thus confirming  the exceptional vitality that characterizes since the beginnings his ‘angry’ works, provided with a strong polemic impact. A non-figurative, gestual, sign, aggressive, black and blood-red colours, heterogeneous materials, including oil, synthetic coatings, lumps of unidentifiable elements, often recovered from waste. In short, strongly dynamic and materic works, aggressively protruding from their support. But nothing redundant or haphazard, since the artist fully understands and practices the discipline of composition, that is in turn crucial for catching the meaning the work wishes conveying. 
Indeed, the shown Untitled piece is a crystal clear metaphor of a chaotic world or, perhaps, of an end of the world in the dark and the blood; and for those who know the author, the implied agent of that chaos or end is not physical, natural, but human, or, more to the point, socio-political. To the visitors, then, the task of identifying him or them by proper name(s), obviously with no constraint on the freedom, and varieties, of whomever personal ideas, convictions, or sensibilities.


courtesy private collection
https://romberg.it







︎