Experimentum
Crucis

CARMELO NICOSIA


(Catania - IT, 1960)

vive e lavora a Catania - IT
lives and works in Catania - IT


Japan flight maps (omaggio a Felice Beato) - 2017

trittico - cornice in legno, vetro antiriflesso/FineArt, 1/5
33x46,3 ciascuno

Japan flight maps (a tribute to Felice Beato)
- 2017

triptych - wooden frame, antiglare
glass/FineArt, 1/5
33x46,3 each




La fotografia di Carmelo Nicosia si muove tra documentazione e arte, tra reportage e pratica espositiva. L’artista è attento osservatore di fenomeni socioantropologici, in particolare legati ai flussi sociali dei sistemi complessi, La sua è una esplorazione fotografica dell’immaginario contemporaneo. Nel 1992, recuperando esperienze etno -antropologiche italiane degli anni settanta, inizia un rapporto di collaborazione con vari gruppi di ricerca, sociologi e antropologi, analizzando le relazioni tra l’elemento “acqua” e le dinamiche umane. Una metodica di ricerca finalizzata al recupero dell’identità e del tema del viaggio. Città, luoghi di transito, territori invisibili, mari, cieli, archivi della memoria danno a Nicosia l’opportunità di far transitare la fotografia tra il puro strumento di documentazione e l’opera d’arte. Egli utilizza la fotografia, il video, la scrittura come mezzi per rivisitare il linguaggio tradizionale della “fotografia di viaggio” e restituire allo strumento una dimensione primigenia, azzerando gli effetti speciali della tecnologia.

courtesy l’artista e Galleria Collica and Partners, Catania
https://carmelonicosia.com
https://collicandpartners.it

︎

In Carmelo Nicosia’s works photography moves in between documentation and art, the reportage and exhibition practice. The Sicilian artist is a meticulous observer of socioanthropological phenomena, in particular those linked to the social flows of complex systems. His work is a photographic exploration of the contemporary imagination. Moving from Italian ethno-anthropological experiences from the 1970s, in 1992 he started working with several research groups, sociologists and anthropologists, focussing on relationships between the element "water" and human dynamics. A research method aimed at recovering identity and the theme of travel. Since then, cities, places of transit, invisible territories, seas, skies, archives of memory, give Nicosia the opportunity to allow photography to transit between a purely documentary tool and the artwork. He uses photography, video and writing as means for revisiting the traditional language of "travel photography" and deliberately restoring the tool’s primordial dimension, thus erasing the special effects of technology.

courtesy the artist and Collica & Partners Gallery, Catania
https://carmelonicosia.com
https://collicandpartners.it








︎